HeleneSmit
It's all about people

Waarom het tijdig inschakelen van een conflictcoach loont

De aanpak van conflicten op de werkvloer is flink veranderd sinds de invoering van de Wet Werk & Zekerheid. Tot juli 2015 konden rechters een eigen afweging maken in ontslagprocedures. Ook bij gebrekkige dossiers kozen zij vaak voor ontbinding van de arbeidsrelatie, als ze inzagen dat daar geen zegen meer op rustte. Nu wijzen ze 40% van alle ontslagzaken af, omdat de dossiers niet op orde zijn.

 

Waar incidenten vroeger informeel werden afgewikkeld, komen nu formele berispingen in het dossier. Werkgevers mogen de gaten in een ontslagprocedure niet meer opvullen met een financiële tegemoetkoming, waardoor de arbeidsrelatie, en dus het spanningsveld, blijft bestaan. Veel mensen kunnen daar niet mee omgaan, de ziekmeldingen lopen op. Vaak wordt het probleem daardoor groter, want het verzuim en het conflict voeden elkaar.

 

Tevens is het opbouwen van een dossier verplicht. Het kost je als werkgever veel geld, tel maar op: je moet de werknemer doorbetalen, cursussen en trainingen aanbieden, begeleiden en de kans geven zijn of haar gedrag te verbeteren. Je hebt daarnaast ook een re-integratieplicht. Terwijl je eigenlijk allang klaar bent met het conflict. Meestal wordt dan pas een mediator ingehuurd om een exit te begeleiden.

 

Sinds mijn start als mediator in 2003 heb ik vele exit-mediations begeleid. Om het vak positiever in te kunnen zetten ben ik mij in 2006 gaan richten op conflictcoaching. Of noem het pre-mediation. Eerder aan de tafel zitten, als het conflict én de relatie nog wel te redden is.

 

Conflictcoaching loont!


Door eerder aan de tafel met partijen te zitten verloopt het proces sneller en is de kans groter dat partijen wel verder kunnen. Bovendien is het vaak goedkoper dan procederen. Heel belangrijk is dat partijen perspectief geboden krijgen om uit een benarde kwestie te komen. Mensen willen praten over voorvallen, materie, geld. Maar dat zijn slechts symptomen van waar het conflict werkelijk om draait: hun drijfveren, wensen en behoeftes. Regelmatig gebruik ik daar ook de tool van Management Drives bij, een hulpmiddel om in kaart te brengen wat ieders drijfveren zijn. Dat praat meteen een stuk gemakkelijker!

 

Blijf niet aanmodderen bij gedoe op het werk. Trek aan de bel en maak de situatie bespreekbaar. Wacht niet te lang. Conflictcoaching is geen wonderolie. Het kan ook mislukken, maar alsnog ben je dan stappen verder, want alle betrokkenen weten wel precies hoe de vork in de stil zit.
Dat maakt de uitkomst, ongeacht of de arbeidsrelatie standhoudt, voor alle betrokkenen positiever.

 

mr Helene Smit       It’s all about people
maart 2017